PAN

Persbericht: 6 mei 2010

'Cookiewet niet werkbaar, maar geen consequenties voor affiliate netwerken'

Opt-in voor cookies gaat ten koste van gebruiksvriendelijkheid internet

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) vindt de door het Ministerie van Economische Zaken voorgestelde wetgeving omtrent cookies niet werkbaar. Met deze wijziging in de Telecommunicatiewet wil het Ministerie een opt-in regeling verplicht stellen voor het gebruik maken van cookies op websites. Op deze wijze moet de privacy van burgers op internet beter worden gewaarborgd. Voor de leden van het PAN zelf heeft de cookiewet weinig gevolgen.

In artikel 11.3a. wordt gesuggereerd dat internetgebruikers bij elke cookie die geplaatst wordt door een andere partij dan de website die ze bezoeken, een pop-up krijgen waarin ze moeten aangeven of ze die cookie willen accepteren of niet. Dit zal ertoe leiden dat bij een bezoek aan bijvoorbeeld nu.nl, niet alleen SNS Bank die op die website adverteert een cookie wil registreren, maar bijvoorbeeld tezamen met Google, nog zo?n vijf tot tien andere partijen zullen vragen om een cookie opt-in. Dit zal het internetgebruik niet alleen een stuk bewerkelijker maken, de websites worden door de pop-ups ronduit gebruiksonvriendelijk.

Het PAN, de branchevereniging voor affiliate marketing netwerken in Nederland, is opgericht door de netwerken met het grootste marktaandeel, Daisycon/ Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox. De branchevereniging wil samen met affiliates, adverteerders, online marketingbureaus en affiliate marketing netwerken de consument dienen die op internet producten zoekt en koopt. Door gezamenlijk regels op te stellen en zich daar aan te houden en langetermijnbelangen voorop te stellen, kunnen deze partijen er voor zorgen dat de branche zich verder professionaliseert. Het PAN is in 2009 in het leven geroepen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten van zowel affiliates, adverteerders, mediabureaus en netwerken te garanderen.

Voor de leden van het PAN zelf heeft de cookiewet weinig gevolgen. De leden van het PAN maken, naast de cookie-methode, reeds enkele jaren gebruik van andere technieken om de registratie van views, bezoekers, leads en verkopen via websites te registeren. Hierbij wordt de privacy van de gebruikers in acht genomen. De nieuwe wetgeving zal daarom geen of een zeer beperkte invloed hebben op het meten van resultaten.

Gebruiksvriendelijkheid versus privacy

Het PAN stelt dat bovenal de privacy van de consument gewaarborgd moet blijven, maar dat met deze regelgeving het kind met het badwater wordt weggegooid. Juist het interactieve en technische aspect van internet biedt mogelijkheden om goed in te spelen op de behoefte van de gebruikers. Hiermee wordt het gebruiksgemak verbeterd en wordt er, doordat profielen herkend worden en de informatie toegepast wordt op deze profielen, waarde toegevoegd.

De nieuwe voorgestelde wetgeving is niet werkbaar, stelt het PAN. Een rigide handmatige opt-in implementatie zal een averechts effect hebben: Door de negatieve gebruikerservaring als gevolg van de vele extra handelingen die verricht moeten worden bij het bezoeken van websites, vluchten gebruikers van de bewerkelijke Europese sites naar gebruiksvriendelijke Amerikaanse sites. De Europese sites worden door de cookiewet almaar minder gebruiksvriendelijk. Website statistieken die worden gebruikt om het gebruiksgemak te optimaliseren, zullen namelijk minder betrouwbaar worden als steeds meer consumenten cookies, die de basis vormen voor deze statistieken, zouden tegenhouden.

Wél privacy met cookies

In tegenstelling tot het gedachtegoed van Economische Zaken kan de privacy van gebruikers wél geborgd blijven bij het gebruik van cookies. Met name omdat de gebruiker de cookies op zijn pc zelf kan beheren en daarmee meer controle heeft over zijn privacy. Een eerste oplossing om aan de voorgestelde wetgeving tegemoet te komen is dan ook het implementeren van een browser waarmee de gebruiker zelf zijn cookiebeheer beter kan uitvoeren.

Volgende stappen

De rijksoverheid houdt tot vrijdag 28 mei een publieke consultatie over de aankomende wetswijziging. De nieuwe wet moet in mei 2011 van kracht worden. Het PAN zal met diverse instanties, zoals het Ministerie van Economische Zaken, het college bescherming persoonsgegevens en de OPTA, bespreken hoe en op welke manier gebruikte en nieuwe technieken ten behoeve van het meten van klikgedrag ingezet kunnen worden binnen de lijnen van de nieuwe wetgeving. Verder zal het met het IAB, DDMA en de Thuiswinkel.org kennis uitwisselen om tot oplossingen te komen die de privacy van de gebruikers in acht nemen en het gebruik van internet op lange termijn verbeteren.

Namens het bestuur van het Platform Affiliate Netwerken (PAN) Voorzitter, Thomas Joosten

© Copyright Platform Affiliate Netwerken 2010 / contact