PAN

PAN neemt brand bidding onder de loep

Amsterdam, 28 augustus 2012 - Het Platform Affiliate Netwerken (PAN) roept de affiliate markt op om oplettend te zijn bij brand biddings. Het PAN wijst het bieden op brand keywords bij zoekadvertenties op Google of Bing niet af, maar kondigt aan dat de affiliate netwerken een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om onjuist gebruik tegen te gaan.

Brand bidding is het bieden op brand keywords tijdens het inkopen van advertentieruimtes bij zoekmachines zoals Google of Bing. Zo worden er in de zoekresultaten advertenties getoond met merknamen die niet per se doorverwijzen naar de website van het merk zelf. Thomas Joosten, voorzitter van het PAN: 'We merken dat er veel onduidelijkheid is over de regels omtrent brand bidding. Om misbruik van brand bidding tegen te gaan, moeten de richtlijnen helder zijn. Daarom hebben de netwerken binnen het PAN een aantal afspraken gemaakt.'

Hoe wordt brand bidding misbruikt?

Een verkoop wordt toegewezen aan de publisher die verantwoordelijk is voor de laatst geplaatste cookie. In een gezonde situatie kan een advertentie brand keywords bevatten en doorverwijzen naar een eigen merkpagina bij een publisher. Joosten: 'Als deze publisherspagina eigen content bevat en deze pagina doorverwijst naar de adverteerder, creëert hij een meerwaarde voor de adverteerder. Het PAN benadrukt dat deze vorm van brand bidding is toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet anders aangeeft.'

Maar soms worden bezoekers via affiliatelinks direct doorverwezen naar een adverteerderspagina. Dit kan betekenen dat er cookies van andere affiliates worden overschreven of dat sales die de adverteerder zelf zou moeten maken, aan de affiliate achter de advertentie wordt toegeschreven. 'Deze vorm van brand bidding is niet toegestaan, tenzij de adverteerder expliciet toestemming geeft', aldus Joosten.

Proactieve aanpak van affiliate netwerken

Joosten: 'De preventieve controle ligt buiten het bereik van het netwerk, maar affiliate netwerken kunnen wel adviseren bij het opstellen van specifieke voorwaarden bij adverteerders en onjuist gebruik signaleren.' De netwerken zijn verplicht geconstateerde overtredingen aan de adverteerder te melden en de netwerken moeten de desbetreffende affiliate sancties opleggen. 'De publisher moet waarde toevoegen voor de adverteerder. We willen daarom kordaat optreden tegen het onjuist gebruik van brand bidding,' aldus Joosten. 'Het is een schemergebied, de affiliate netwerken kiezen daarom voor een learning by doing-strategie. De uiteindelijke primaire verantwoordelijkheid ligt bij de adverteerder zelf, maar de affiliate netwerken hebben een belangrijke rol door hun opgebouwde kennis.'

Over het PAN
De branchevereniging 'Platform Affiliate Netwerken' werd in oktober 2009 opgericht op initiatief van Daisycon/ Paxz, TradeDoubler, Zanox en M4N (nu Zanox-M4N). Inmiddels is het PAN uitgebreid met de leden Affiliate4you en Affilinet. Deze vijf leden bestrijken met hun activiteiten en diensten op dit moment het grootste deel van de affiliate marketing activiteiten in Nederland.

De PAN zet zich in voor:

  • de promotie en analyse van affiliate-marketingactiviteiten;
  • belangenbehartiging en bescherming van de collectieve en individuele rechten van de leden;
  • het behoud van ethische normen onder zijn leden.

© Copyright Platform Affiliate Netwerken 2010 / contact